- Zwycięzcy Ligi Historycznej na warsztatach w Nieborowie.
Zwycięzcy Ligi Historycznej na warsztatach w Nieborowie.
niedziela, 11 października 2015
W roku szkolnym 2014/2015 drużyna Liceum w Kaliszu Pom. w składzie Daria Gralak, Kuba Biegniewski, Bartosz Rowiński, oraz Przemysław Życzko pod opieką Macieja Rydzewskiego wygrała Szkolną Ligę Historyczną w kategorii szkół ponadgimnazjalnych.
Nagrodą dla wygranej drużyny były warsztaty historyczne w pałacu w Nieborowie połączone ze zwiedzaniem Mazowsza, oraz ziemi łódzkiej.
W dniu 15 września Daria, Kuba i Bartosz wraz z nauczycielem historii Krzysztofem Wójciakiem zameldowała się w miejscu zbiórki w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Po załatwieniu spraw organizacyjnych zwiedziliśmy część muzeum min. z wystawą dotyczącą starożytnej Grecji. Następnie udaliśmy się do Żyrardowa gdzie zwiedziliśmy wspaniałe zachowaną, unikatową przemysłową zabudowę miasta z XIX wieku. Fabryki, domy robotników, oraz kierownictwa, obiekty użyteczności publicznej otrzymały nową twarz i znajdują się w nich min. sklepy, kawiarnie, centra handlowe. Wspaniały przykład jak zagospodarować nie używane obiekty przemysłowe. Wieczorem dojeżdżamy do miejsca kwaterowania- pałacu w Nieborowie. Ponieważ jest późno, a my zmęczeni zwiedznie pałacu i okolic zostawiamy na dni następne.
Środa, jak nas poinformował opiekun i organizator warsztatów Pan Wojciech Kalwat, będzie bardzo intensywie spędzona, bo program wycieczki bardzo napięty. Faktycznie tak było- zwiedzamy po kolei- zamek w Rawie Mazowieckiej, romański kościół w miejscowości Inowłódź, zamek w tej samej miejscowości/ super przykład jak fantastycznie można zagospodarować piwnice i lochy zamku/, opactwo cysterskie w Sulejowie z wspaniałą bazyliką z XIII w., oraz na koniec Piotrków Trybunalski z ciekawym starym miastem.
Uczniowie zwiedzali te miejsca ze szczególną uwagą, bowiem w każdym z nich mieli do wykonania kilka zadań związanych z historią miejsc, w których bywaliśmy.
Dzień trzeci to zwiedzania Łowicza z bardzo bogatym muzeum i skansenem, chwile zadumy w przepięknym parku - Arkadii Nieborowskiej, i wreszcie szczegółowe zwiedzanie samego pałacu i parku w Nieborowie. Pałac tak naprawdę zwiedzaliśmy codziennie...i conocnie, bowiem mieszkaliśmy i spaliśmy w komnatach z oryginalnym XVIII wiecznym wyposażeniem.
Niestety, wszystko co dobre szybko się kończy i w piątek powoli zbieraliśmy się do odjazdu. Na koniec, tradycyjnie zostaliśmy obdarowani dziesiątkami książek i publikacji historycznych. Po powrocie pracujemy ostro, aby za rok znów być wśród laureatów konkursu.