- Czytanie emocji
Czytanie emocji
środa, 26 października 2016
Kolejny etap poznawania siebie przez kaliskich licealistów w ramach ćwiczeń z projektu ‘Widzieć więcej” dotyczył inteligencji emocjonalnej i jej składowych: komunikacji niewerbalnej, empatii i samoświadomości emocjonalnej.
Uczniowie biorący udział w zajęciach uczyli się odbioru tego rodzaju komunikacji. Odpowiadali również na pytania dotyczące znaczenia porozumiewania się pozawerbalnego. Próbowali także zdefiniować czym są emocje m.in. samodzielnie je wyrażając.
Prowadząca warsztaty terapeutka Dorota Izdebska zaproponowała młodzieży ciekawe ćwiczenia. Pierwsze polegało na próbie opowiedzenia za pomocą techniki collage i symboli historii zawartych w fotografiach, które uczniowie przynieśli ze sobą na spotkanie. W tym przypadku o emocjach opowiadano nie wprost.
Natomiast drugie ćwiczenie pozwalało wyrażać i czytać emocje w sposób bezpośredni. Uczniowie, losując kartki z hasłem, za pomocą dramy przedstawiali między innymi: żal, rozczarowanie, smutek, zdziwienie, podziw, radość. Pomogła im w tym także gra „Dixit”, oparta na symbolicznych obrazach, które uruchamiają ciąg skojarzeń.
Młodzież zapoznała się również z tzw. kołem emocji opracowanym przez amerykańskiego psychologa Roberta A. Plutchika (na kole znajduje się osiem podstawowych pierwotnych emocji: wstręt, cierpienie, zdumienie, groza, podziw, zachwyt, czujność i wściekłość oraz ich pochodne). Dzięki pracy z kołem emocji uczestnikom zajęć łatwiej było wykonać zadania związane z empatią i świadomością własnych emocji.
Ćwiczenia z komunikacji niewerbalnej będą kontynuowane. Ich celem jest bowiem przede wszystkim opanowanie zasad udanej, a zarazem etycznej komunikacji. Dzięki warsztatom uczniowie zrozumieją, że emocji nie należy interpretować i błądzić w domysłach. Trzeba natomiast dopytywać o uczucia i potwierdzać swoje obserwacje poczynione podczas odczytywania emocji innych ludzi. Wartością dodaną warsztatów jest nabywanie przez licealistów umiejętności skupienia uwagi na „języku ciała”, mimice i fizycznej motoryce drugiej osoby, które to skupienie jest niezbędne przy odczytywaniu emocji wyrażanych drogą komunikacji niewerbalnej.

Aleksandra Radecka